biarkan blog berbicara

" When in a relationship, it’s not about the labels or becoming official. It’s about getting to know someone well enough to develop genuine feelings for them. It’s about being understanding and forgiving when situations are at their worst. It’s about loving someone, not for what they have to offer but who they are. It’s never about blaming your significant other for not treating you like how you want to be treated, it’s about how hard they try to keep you around. "

12 July 2013

Hakikat Ramadhan


Malam sehari sebelum tibanya Ramadhan, keinginan terdetik ketika menikmati wajah langit malam yang menjadi tabiat mata menatapnya setiap malam.Tarawikh sepanjang Ramadhan kali ini moga dimakbulkan Allah Yang Maha Mengetahui akan segala gerak hati setiap makhluk ciptaanNya.
Allah subhanahu wata’la berfirman:
  واعلموا أنّ الله يعلم ما فى أنفسكم فاحذروه واعلموا أنّ الله غفور حليم
‘Dan ketahuilah bahawa Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu maka takutlah kepadaNya dan ketahuilah bahawa Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun’ 
[Surah Al-Baqarah: 235] 
 Ramadhan dah pun tiba tapi hati rasa sedih tiba tiba, kenapa bila bulan puasa je datang semangat nak baca quran datang semangat nak beribadah sedangkan bila hari hari lain aku terus leka dalam nikmat dunia ? Kenapa bulan bulan lain tak mampu nak ikut perintah Dia, even solat 5 waktu pun terumbang ambing. Layak ke aku masuk syurga Nya ? bila bulan puasa je ibadah tip-top, bulan-bulan lain hancus. Nak salahkan sape ? Salahkan setan setan yang tak diikat time bulan lain ? nampak sangat lemah betul iman aku. Aku nak sangat bulan puasa kali ni, bentuk aku jadi hamba Allah, bukan hamba ramadhan semata mata.

Bila aku bukak mata, pandang kiri kanan aku - yep ! bende ni jadi kat ramai orang, takyah aku nak tengok jauh jauh dah, just tengok orang terdekat dengan aku je. Bila bulan puasa semua orang duk hafal waktu maghrib masuk kul berapa, subuh masuk kul berapa tapi bila abis je bulan puasa dah nak masuk isyak baru ingat maghrib. Bukan tu je, time bulan puasa ni la orang yang tak penah2 bangun awal pagi untuk subuh or qiamulail jadi orang first yang celik mata untuk sahur ( yang ni aku cakap kat diri aku jugak ). Kenapa macam tu eh ? Sedangkan yang tuhan yang kita sembah time bulan puasa tu adalah tuhan yang sama kita patut sembah di bulan bulan lain, sebab Lailahailallah ( tiada tuhan selain Allah ).

By the time aku tulis ni, dah pun 2 hari dalam bulan pose tahun ni, since time short semester ni duit ptptn tak masuk and aku taknak susahkan parent aku sgt nak pau pau duit bayar yuran so i decided to do part time job (eceh gedik wat ayat b.i ). So bila puasa + part time + study tu paham paham la, sangat sangat lah rasa penat gile, then baru sedar beban yang parent aku rasa selama ni. Susah nya nak cari makan, nak handle anak anak, nak itu nak ini nak belake. Semoga usaha setiap ibubapa di dunia ni diberkati, susah woo tanggung jawab diorang. :'( mamiiiiiii ! time ni baru nak rasa bersyukur dengan nikmat yang ade, nikmat rezeki, nikmat masa lapang , nikmat makan time bukak puasa ! itu sangat awesome perasaan dia, bayangkan sehari tak makan jumpa makanan terus hilang ingatan. tapi bayangkan itu lah yang orang2 kat afrika, kat syria, mesir, palestine rasa bukan je time bulan puasa tapi almost hari hari. Ya Allah, besar nya nikmat yang Kau berikan pada kami :)

Moga bulan pose ni mengingatkan dan membentuk dalaman aku untuk terus kekal di jalan Nya, teringin jugak merasa nikmat kemanisan iman tu. Sejuk mata tengok orang orang lain yang dah rasa, yang dapat kekalkan identiti muslim dia bukan dalam bulan pose je, bulan bulan lain pun ! moh ler kitaa, bila lagi yedok nak tunggu sampai beruban ke ? tu pun kalau sempat.

Salam Ramadhan


No comments: