biarkan blog berbicara

" When in a relationship, it’s not about the labels or becoming official. It’s about getting to know someone well enough to develop genuine feelings for them. It’s about being understanding and forgiving when situations are at their worst. It’s about loving someone, not for what they have to offer but who they are. It’s never about blaming your significant other for not treating you like how you want to be treated, it’s about how hard they try to keep you around. "

01 August 2011

Ramadhan is here :)

"Hai orang-orang beriman,diwajibkan kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang-orang sebelum-mu agar kamu bertaqwa" -Al Baqarah 183

Bismillahirahmanirahim ;)
Alhamdulillah, sempat lagi kita jumpa ramadhan tahun neh kan :) memang Allah Maha Penyayang dan Maha Pemurah sebab kalau nak hitung nikmat yang Dia kurniakan memang tak terhitung la kita en. Cube muhasabah sekejap, dah bape lame kita hidup kat muka bumi neh and cukup banyak ke ibadah kita kalau nak dibandingkan dgn nikmat yang Allah bagi. So sempena Ramadhan bulan mulia neh, bulan kemenangan umat islam ;) jom la kita banyakkan ibadah agar dosa2 lama kita dapat dihapuskan ;) Kenapa byk sangat saya letak smiley ek? Hehe, sebab saya gembira hari neh, tadi tengok tv ade announcement bulan puasa akan start esok ! Dalam hati terus jerit yeahaa ! terus siap2 pakai baju melayu pahtu merempit ke masjid. dah lame tak tarawikh, sedar-sedar lampu moto tak nyala, huh terpaksa jadi pembonceng berhemah, bawak dalam gelap. Alhamdulillah, Allah bagi nikmat lagi kat saya hari neh, dapat merasa tarawikh lagi. Mungkinkah ini tarawikh terakhir? penah tak kita terpikir macam tuh?. Rata2 manusia akan rasa sedih bila nak berpisah dengan org tersayang sedangkan kita terlepas pandang yang mende2 macam bulan Ramdhan yang datang sekali setahun neh , mungkinkah Allah masih bagi kita peluang untuk berpuasa tahun berikutnya? So InsyaAllah dengan izin-Nya untuk kita kali ini moh la kita yop pakat ramai2 tambah ibadah di bulan ramadhan ini. Ganjaran nya perghhh gua malas je nak cite, banyak kot ! kira cam bulan bonus pahala la ramadhan neh.


Antara ganjaran yang disebutkan dalam hadis ;)


"Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Surga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk seorangpun kecuali mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya" [Bukhari-Muslim]

Haa, best kan puasa kan kan? Haa, so gunakanlah kesempatan ini untuk kita sama-sama perbaiki diri hiasi peribadi. Banyakkan amalan sunat, InsyaAllah hati kita akan semakin tenang dan insyaAllah ,Allah akan bagi lebih lagi ganjaran ! kan syiokk tuh. Tapi ingat amalan sunat amalan sunat jugak, hok wajib tuh jangan dilupa ya buu :) Kang ade yang kejar nak wat qiamulail pastu qiam bangun, time subuh terpeleots pulak, camne tuh. Petua die? Perfectkan yang wajib, dan hiasi ibadah wajib dengan tambahan ibadah sunat ;) Ibadah sunat macam membaca Al-Quran ke, berzikir ke ;) Baca quran neh selain dari membasahkan bibir kita dengan ayat2 suci sekaligus dapat meningkatkan tahap keimanan serta dapat bagi ketenangan kat kita , tapi kalau terlalu sibuk kan bagi golongan yang ade urusan ke ape ke, at least cara tersenang, mudah , ringkas serta padat ! amalkan berzikir seperti Alhamdulillah, AllahuAkbar dan etc.

Sebenarnya, saya menulis malam neh just nak ingatkan diri saya sendiri sebab saya pon orang yang sering lalai dan mudah sangat terjerumus kepada mende2 lagha. So, dengan blogging neh, maybe secara tak lansung dapat menambah kesedaran saya dan insyaAllah kepada anda para pembaca ;) Ameen. Haa, nak ingatkan neh, kalauboleh ibadah2 yang kita buat di bulan ramadhan neh, jgan la stop sampai abes ramadhan je ;) Teruskan di bulan2 yang lain, jom wujudkan komuniti remaja islam yang bakal mencorak kepimpinan masa depan dengan berlandaskan islam ;)

InsyaAllah, sampai saya menulis lagi.

No comments: